header

Dames topveld aan start Kerstloop Dronten

kimdillenZaterdag is het zover. De organisatie is er helemaal klaar voor. Zo'n 2250 atleten komen 19 december naar Dronten, onder andere voor de officiële Atletiek Unie halve marathon. Dit parcours is afgelopen najaar weer helemaal nagemeten en goedgekeurd.

Om 13.00 zullen de atleten weggeschoten worden door Arjan vd Berg van Autoschade Dronten. Aan de start staan dit jaar geen Kenianen maar atleten uit Marokko, Wit Rusland, België, Zuid-Afrika, Duitsland, Canada en zelfs Gambia. Maar ook de Nederlandse subtop gaat kijken wat het waard is. Zij lopen in tegenstelling tot de vele recreanten met hele andere doelen in hun hoofd, een goede tijd kan immers zomaar toegang tot grote buitenlandse wedstrijden betekenen. Het Dronter parcours is vlak, heel snel en dus zeer geschikt hiervoor, mits het niet te hard waait in het buitengebied.

Oude bekenden bij de heren
Bij de heren wordt veel verwacht van Mossaab Hadout, een Marokkaanse toploper die in augustus de halve marathon nog liep in 1.01.38. Daarnaast komen weer de bekende heren Paul Zwama (oud marathonkampioen, red.), Joeri Wolf en Gert-Jan Liefers. Verder gaan Gayri Hawery uit Lelystad en Koen Henkes uit Zeewolde uitmaken wie de snelste Flevolander is. Bij de mannen 40+ een oude bekende; 5-voudig winnaar Jeroen 'Mister Dronten' van Damme, hij hoopt onder de 1.10 te eindigen. In zijn klasse heeft hij concurrentie van Luc Krotwaar. Uit Almere komen Fransua Woldemariam en Thomas Naasz. Bij de 60+ staat in principe altijd Drikus Haalboom op het podium in het Almere College.

Dames-topveld
Een echt topveld bij de dames, dat is wat racedirector Adriaan Sparreboom dit jaar voor elkaar heeft weten te krijgen. Absolute kanshebber is Kim Dillen. Zij gaat proberen in Dronten haar pr te verbeteren. De tijd die nu hiervoor staat is 1.14.15. Speciaal voor haar wordt hierbij een haas ingezet, welke haar naar een goede tijd moet loodsen. Andere goede atletes zijn Els Rens; de winnares van de marathon van Eindhoven, en Mariska Dute, die momenteel in grote vorm is. Regionaal is het interessant om te zien wat Flevo Delta lid Vanessa Gosselink gaat doen na haar goede tijd van 2.53 op de marathon van Eindhoven. Ilse Pol staat voor het eerst sinds 2009 weer aan de start in Dronten. Zij won toen die witte, koude winterse editie. Tegenwoordig benadert zij de wedstrijden meer recreatief, maar een tijd van rond de 1.20 behoort zeker tot de mogelijkheden. Kortom een mooi deelnemersveld bij de 27e Leisure World Kerstloop.

Het evenement
Het Autobedrijf van Douwe de Beer is dit jaar één van de nieuwe sponsoren. Zijn auto rijdt met de klok bovenop tijdens de halve marathon bij de heren voorop. Dit autobedrijf, voor jonge en nieuwe auto's, heeft een eigen werkplaats en bestaat nu 10 jaar. In dit jubileum jaar wil hij graag iets extra's doen in Dronten. Aan ons mooie evenement wil hij dan ook graag een bijdrage leveren, waar de Kerstloop hem dankbaar voor is. Ook nieuw bij het evenement is dit jaar een 6m2 groot mobiel LEDscherm van Vidiled. Hierop zullen tijdens het evenement door Ad-Online informatie en live-beelden getoond worden. Het scherm wordt geplaatst bij de rotonde De West/Copernicuslaan, nabij Start/Finish bij de Open Hof. Iets wat het publiek zeker zal waarderen. De Bakker aan Huis zal tijdens het evenement voor de inwendige mens zorgen. Zo wordt de kerstloop ook voor de niet-lopers steeds aantrekkelijker.

De laatste dag om nog goedkoop in te schrijven is woensdag 16 december. Tevens is dat de laatste mogelijkheid om een medaille te bemachtigen. Inschrijven kan daarna alleen nog zonder medaille en tegen geringe meerkosten, op 19 december in het Almere College aan de Educalaan, vanaf 10.30 tot een half uur voor de start.

seo
своими руками